,

“Chaining” in Krav Maga: hoe de technieken eigenlijk bouwblokken zijn

De technieken die we aanleren in onze lessen zijn eigenlijk bouwblokken, en deze laat je in elkaar laat passen en overvloeien door wat we “chaining” noemen, ze aan elkaar schakelen.

In het vernieuwde curriculum van “KMG 2.0” ligt de nadruk op meer dan enkel de individuele vaardigheden in het curriculum. Om problemen op te lossen, moet je wellicht vaardigheden combineren en integreren (ook wel “chaining” genoemd) of de vaardigheden op een andere manier gebruiken dan ze normaal worden aangeleerd. Het kan zijn dat je componenten uit verschillende technieken moet halen en ze samen moet voegen om iets nieuws te vormen, net als Lego-blokken. Dit vereist een dieper begrip van het materiaal van de Technische Pijlers en de principes van het systeem.

Het afzonderlijk aanleren van de nieuwe vaardigheden en technieken alleen is niet het doel maar wel de kennis om die vaardigheden toe te passen onder omstandigheden die die van een echte confrontatie beter nabootsen. Dat omvat onder druk staan, niet weten welke acties de niet-coöperatieve ‘tegenstander’ kan ondernemen die een reële situatie imiteert, zich aanpassen aan beperkende omgevingen, werken op de tijdlijn voor alle vaardigheden, tactische beslissingen nemen over positionering en krachtniveaus , enz. Dit uit zich dan in het focussen op zowel tactische als technische vaardigheidsontwikkeling in ‘live’ maar zorgvuldig gestructureerde oefeningen die aansluiten bij onze behoeften.

Beoefenaars moeten het vermogen en het vertrouwen ontwikkelen om zelf na te denken en problemen op te lossen, aangezien hun instructeurs er niet zullen zijn om hen te begeleiden op dat meest kritieke moment wanneer hun vaardigheden vereist zijn in een echte confrontatie.